Michał Kurkowski – Ryte i malowane dekoracje maswerkowe w architekturze średniowiecznej na terytorium ziemi chełmińskiej

Michał Kurkowski

Ryte i malowane dekoracje maswerkowe w architekturze średniowiecznej na terytorium ziemi chełmińskiej
studium typologiczno-formalne

Tom 1-2

Wydawcy:
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Towarzystwo Naukowe w Toruniu

Toruń 2017

Sygnatura SIRr XXXIIIb/169

Dr Michał Kurkowski Jest absolwentem Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.

Prowadzi badania nad sztuką średniowieczną i detalem architektonicznym na obszarze Państwa Zakonu Krzyżackiego.

Jego praca doktorska „Ryte i malowane dekoracje maswerkowe w architekturze średniowiecznej na terytorium ziemi chełmińskiej” zdobyła nagrodę Stowarzyszenia Historyków Sztuki im. ks. prof. dr Szczęsnego Dettloffa.

Przedmiotem rozprawy są dekoracje fasad i elewacji ceglanych budowli, które są charakterystycznym zjawiskiem dla obszaru Prus.

Przedstawiono definicję pojęcia maswerku, jego rodowód zakres terytorialny występowania.

Opisano cechy maswerków rytych i malowanych.

Wspomniano nawet o innych technikach wykonywania maswerku, które nie występowały na ziemi chełmińskiej.

Autor przedstawił pochodzenie i rozwój maswerku na ziemi chełmińskiej.

Scharakteryzował stosowane motywy dekoracyjne.

Omówił materiał, technikę i kolorystykę maswerków.

Wskazał na miejsca eksponowania maswerków.

Porównał ewolucje maswerku na ziemi chełmińskiej i na innych ziemiach państwa krzyżackiego.

Przemiany rytów maswerkowych zostały ukazane nie tylko z perspektywy lokalnej, ale też przedstawione na szerokim tle architektury europejskiej.

Autor zinwentaryzował zachowane ryty maswerkowe.

Dekoracje maswerkowe w średniowiecznej architekturze ziemi chełmińskiej zostały opracowane naukowo, uporządkowane i skatalogowane.

Uwzględniono wszystkie obiekty sakralne i świeckie.

Każdy obiekt został sfotografowany.

Poddano analizie rysunek, technikę wykonania i kolorystykę maswerków rytych i malowanych.

Przy każdym obiekcie umieszczono opis analityczno-inwentaryzatorski.

Podano też informację o wykonanych na obiekcie pracach konserwatorskich.

W ten sposób powstał obszerny „Katalog” stanowiący niezastąpiony materiał dokumentacyjny dla teoretyków i praktyków zajmujących się ochroną sztuki.